Toul Sleng

Vandaag hadden we het tweede luik van onze culturele uitstap in Phnom Penh.

In de voormiddag bezochten we Toul Sleng, een school die een gevangenkamp werd ten tijde van de Rode Khmer. Hier werden gevangen onder foltering ondervraagd. De bloedvlekken zijn soms nog zichtbaar. Enkele overlevenden gaven een gezicht aan wat toen gebeurd is.

Dichtbij Toul Sleng bevond zich de Russische markt: een heleboel marktkraamjes samen onder een dak. Warm maar gezellig.
Daarna reden we richting de oude hoofdstad Udong waar de 'grote Boeddha' zit.

Een plaatselijk jongetje speelde voor gids. Hij volgde Engelse les en had hiervoor 20dollar in de maand nodig. Hij vermeldde dit meermaals aan het eind van de rondleiding. Ook kon zijn familie zich geen fiets veroorloven om de dagelijkse 2km af te leggen van huis naar school. We gaven hem een kleine fooi vergezeld van de boodschap "keep studying" en hij was ons zeer dankbaar.

DSC09181.jpg DSC_0562.jpg

Na dit bezoek reden we naar Phum Ampil, het dorp waar Sarem opgroeide. Hier zitten we midden in het platteland.

J & B

Geplaatst door JayBe 23:31 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (0)

Killing Fields

Na het ontbijt in het hotel begonnen we onze culturele/historische dag met een bezoek aan het Koninklijk Paleis en de Zilveren Pagode.

Op het plein tegenover het paleis verkochten ze vogeltjes (uit zakken!) die je zorgen meenemen. De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat het meer de toestand en leefomstandigheden van de vogeltjes waren die ons aanzetten tot het kopen van twee vogeltjes voor 1$, dierenliefhebster Janey op kop.

We bezochten een brug die in november ook bij ons in het nieuws kwam. Tijdens de waterfeesten raakten duizenden jongeren in paniek op deze brug omdat ze dachten dat hij zou instorten. Hierbij werden een 350-tal jongeren vertrappeld of sprongen ze van de brug en verdronken ze in de rivier.

In de namiddag bezochten we de Killing Fields waar we gruwelijke verhalen te horen kregen over de genocide onder leiding van de Rode Khmer. De bordjes met ‘keep quiet’ staan overal verspreid, maar je wordt eigenlijk automatisch stil van de duizenden schedels die uitgestald staan in een gedenkmonument.

De avond werd opnieuw afgesloten in cocktailbar Riverside.

Morgen vertrekken wij naar het dorp van onze gids Sarem. We verblijven er drie nachten.

J & B

Geplaatst door JayBe 23:47 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (5)

CCH

Deze morgen namen we het ontbijt in Epic Arts café. Dit is een café dat gerund wordt door doven.

Naamgebaar voor Benny (Bunny)

Na het ontbijt verplaatsten we ons opnieuw naar Chumkriel waar de jongens een voetbalwedstrijd speelden. De hitte zorgde ervoor dat sommigen van onze krijgers al snel zweetbubbels kregen op hun verbrande huid, maar toch haalden ze een mooi resultaat: 3-3. In deze onmenselijke omstandigheden voelde het gelijkspel aan als een overwinning.

De morele winnaars

In de school gaf Janey kort wat Engelse les (lees: we zongen Head Sholders Knees and Toes); speelgoed en kleren werden overhandigd die uitgedeeld zullen worden aan de meest behoeftigen.

Wat later werden we bij de monniken uitgenodigd in hun pagode waar de abt ons zegende.

Rond het middaguur vatten we onze reis aan naar Phnom Penh. Tussendoor hadden we picnic in een nieuwe ‘kiosk’ aan een meer.

Het huisje, waar we de eerste dag aan begonnen waren, hebben we niet meer kunnen afwerken want het was op dat moment te veel aan het regenen; maar het vrouwtje dat er woonde was op dat moment al zeer blij omdat ze een dak boven haar hoofd had.

We reden dus onmiddellijk door naar Phnom Penh en checkten in in het Royal Palace Hotel.

Granaten mochten niet binnen...

Na de formaliteiten stapten we de bus op voor een bezoek aan het CCH (Center for Children to Happiness). De stortkinderen zochten en vonden affectie bij onze leerlingen, maar ook bij ons! Verschillende traditionele dansen werden door de kinderen opgevoerd.

Twee meisjes begonnen spontaan Janeys haar te vlechten.

In het restaurant ’s avonds werden we nog toegesproken door Francois Ponchaud, een autoriteit in de Cambodjaanse geschiedenis en een mooie inleiding op wat ons morgen te wachten staat.

Na het eten dronken we nog iets in een cocktail bar.

J & B

Geplaatst door JayBe 23:34 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (1)

Shavin' time

Na een stevig ontbijt in het hotel was het tijd voor een belangrijke missie: scheren. Warm water komt hier niet uit de kraan, dus werd er geopteerd om naar een barbier te gaan. Na wat rondrijden met de bus vonden we een kapper die bereid was Benny en Pieter onder handen te nemen. Met wat koud water, scheerschuim en (gelukkig) per persoon een nieuw scheermes, kregen ze elk een scheerbeurt. Het moet gezegd: het resultaat was verbluffend. Het velletje van een baby kon er een puntje aan zuigen.

Toen de jongens geschoren waren, reden we naar Chumkriel School om er de buitenkant van een van de gebouwen te schilderen. Deze taak werd door de meisjes uitgevoerd, want de jongens waren wat verder nodig om een huisje af te breken en opnieuw op te bouwen. Ook hier werd mooi werk geleverd, want - na de afbraak en de recuperatie van de materialen (voor het kippenhok) - stond op het eind van de dag het geraamte er al, was het dak afgewerkt en de helft van de bamboevloer.

Het middageten was in Le Kiosk. Na het eten genoten we van een welverdiende siësta.

Rond 17u (12u voor jullie) werden de werkzaamheden gestaakt, want ze verwachtten ons wat verder voor een partijtje volleyball.

De coaches
Toch maar zelf tonen hoe het moet...

J & B

Geplaatst door JayBe 23:53 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (5)

Paalwoning bouwen, les 2: muren en dak in golfplaten

“Chum reap su!” “Hello” mag ook, maar niet iedereen hier kent Engels.

"Chum reap suuuuuuuuuuuuu!"

Vandaag, onze tweede dag in Kampot, hebben we de paalwoning afgewerkt. Zowel op het dak als aan de zijwanden hebben we golfplaten geslagen. Golfplaten staan niet meteen bekend als goede isolator en dat was ook te voelen toen we in het huisje stonden. Gelukkig leven ze hier vooral buiten en is het huisje een veilige plaats om te overnachten. Net toen we de laatste dak- en wandplaten aan het slaan waren, viel de regen met bakken uit de lucht. Dak en wand werden in spoedtempo gedicht en we stelden met veel plezier vast dat het huisje waterdicht gemaakt was.

We maakten niet alleen tijd vrij om te werken, we speelden ook wat met de kindjes die daar liepen. Ballonnen zorgden voor veel jolijt en na enkele aanmoedigingen begonnen ze vol overgave met het kleuren van de tekeningen.

Als afsluiter van de dag bezochten we nog het Nationaal Park. Door de grote afstanden en de bij momenten gietende regen misten we de echt grote watervallen, maar dit werd meer dan goed gemaakt toen we oog in oog kwamen te staan met twee aapjes.

De avond werd afgesloten met enkele cocktails in een plaatselijke bar.

J & B

Geplaatst door JayBe 23:33 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (0)

(Berichten 16 - 20 uit 27) « Pagina 1 2 3 [4] 5 6 »